Dálnice D11 je zásadní dopravní stavba, která napojí náš region na mezinárodní dálniční síť. Z důvodů neefektivní činnosti některých státních organizací však váznou inženýrské práce, stavební řízení a výkup pozemků. Je pravděpodobné, že na polské straně bude dálnice hotova již v květnu 2023, na české straně však až o několik let později. Reálně hrozí, že po celou tuto dobu bude přes Trutnovsko proudit dálková kamionová doprava. Ve stejnou dobou totiž už bude dokončen úsek dálnice D11 Hradec Králové – Jaroměř, a tak pro řidiče kamionů bude nejjednodušší přejet zbylých 40 kilometrů přes Trutnovsko. V současné době projede přes Trutnov přes 15 tisíc aut denně a tento počet se po květnu 2023 může až zdvojnásobit. V nejfrekventovanějších úsecích tak v průměru projede každou třetí vteřinu jedno vozidlo.
Je nezbytné udělat vše pro to, aby se obyvatel Trutnovska výstavba chybějícího úseku dálnice D11 co nejméně negativně dotkla. Opatření minimalizující negativní dopady výstavby je nutné prosadit na místní, ale i na krajské úrovní. S ohledem na bezpečnost a zdraví obyvatel Trutnovska je nezbytné dobudovat chybějící chodníky, bezpečné přechody, zastávky MHD, kruhové objezdy a případně i cyklostezky. V trutnovském zastupitelstvu se o to již pokusilo sdružení Žít v Trutnově a navrhlo vybudovat chodníky na nejohroženějších místech Trutnova a v jeho přidružených obcích. Vedení města však opoziční návrh zamítlo s největší pravděpodobností hlavně proto, že se jednalo o návrh opozice. Když jde o bezpečnost a zdraví chodců a cyklistů, nesmí se politikařit, ale jednat!
No comments